Rovdjuren kan inte jaga på söder.

SVD har i en serie i nu fyra delar uppmärksammat naturen i storstan. I den här artikelserien har jag facinerat kunnat läsa att rovdjuren börjar få svårt att jaga i stockholm för att bytesdjuren inte hittar in till stan. Det är inte utan att man kliar sig lite i huvudet, för jag tvivlar på att jag är ensam om att tycka att vasastan inte primärt borde vara ett tillhåll för örnar. Jag har ingenting emot natur,  jag tänker inte argumentera för att asfaltera nackareservatet eller bygga skyskrapor i nationalstadsparken, men jag tycker nog att naturälskarna i stockholm kan tagga ner något. Vi bor i Sverige, ett land med otroligt mycket vildmark. Vill man bo i vildmark och ”gröna kilar” finns det gott om platser att bo på, men om man är ute efter att se älgar, hök eller vildsvin utanför knuten borde man nog fundera en extra gång på om liljeholmen verkligen är stället man vill bosätta sig på. Jag vill bo i en stad. En stad som gärna får ha parker, och större grönområden. Men prio ett borde vara att låta stan växa så den kan klara av kapaciteten av människor som vill bo där, inte hurvida det är möjligt för rådjur att ströva omkring fritt i sjöstan.

Lämna en kommentar

Filed under Stadsbyggnad, Stockholm, Svammel

Kommentera

