Kina, internet och Kim Jong-Ils golfrundor.

Att skriva på ett upprop för demokrati, lag och ordning och ett slut för enpartiväldet i landet i Kina är inte att rekommendera meddelar DN. Men någonting i mig anar, kanske något naivt, ändå lite ljus i tunneln för Kina. Internet är som bekant väldigt svår reglerat och jag misstänker att den kinesiska regimen får allt svårare att kontrollera mediaflödet med flest internetanvändare i världen, även om de gör vad de kan.

De kinesiska internetanvändarna har förhoppningsvis roligare saker att läsa om en nordkoreaner där censuren har tagit bisarra former. På Nordkoreas hårt kontrollerade intranet kan man t ex varje dag läsa om de blombuketter som den store ledaren fått, eller om hans golfrundor där han generellt slår en tre-fyra ”hole in ones” per runda. Det finns också ett forum skapad av en Spanjor?!? där folk utanför Nordkorea diskuterar varför t ex Pyongyang är en trevligare stad än London då den inte är så överbefolkad. Man upphör verkligen aldrig att förvånas över människor på vår planet.

Kina är inte Nordkorea, och förhoppningen är väl att Kinas enorma folkmängd i slutändan visar sig vara för svår att kontrollera, vilket jag tycker man kan ana tecken på redan nu med ilskan mot mjölkskandalen och nu med detta upprop som dn hävdar att över 7000 personer skrivit under.

7 kommentarer

Filed under Politik, Svammel

7 responses to “Kina, internet och Kim Jong-Ils golfrundor.

  1. johanww

    N! My man! Superkul att du borjat blogga!! Grymt! Ska lasa varje dag nar jag kommer at!

  2. Neo

    Vi ska nog inte hoppas på att Kina bryter ihop. De fattiga västliga provinserna har svårt att få tag i kvalificerad arbetskraft eftersom den finns i kustområdena i öst. Shanghai, HongKong mfl, med ett fåtal undantag. Chansen att det blir ett stort inbördeskrig mellan många av provinserna är ju överhängande. Det var inte förräns med kommunismen som landet lugnade ner sig från flera 1000 år av krig mellan krigsherrar i olika provinser, med undatag för några tillfällen med stabilt kejserligt styre. Vill vi ha det tillbaka? Nu med provinser som innehar atombomber? Kanske vi borde tillskriva dom en gnutta intelligens själva och så slutar vi lägga oss i Kinas interna affärer och respekterar dom som folk och som regering och visar dom på avstånd hur vi löser våra frågor istället.

  3. nestorcaaf

    Jag vet inte vart jag skrev att jag hoppas att Kina ska bryta ihop, men man kan väl hoppas på att man inte kastas i fängelse för att man har en åsikt som skiljer sig från regimens och väljer att yttra den.

    Att vi har egna problem i västvärlden betyder väl knappast att jag inte kan ha åsikter om saker i resten av världen. Det är det som är så underbart med yttrandefrihet.

  4. Neo

    Åsikter är jättebra. Att uttrycka dom är fint, ibland. Vad är det som säger att det vi har här, vårat sätt är det bästa? Vår yttrandefrihet. Vår demokrati. Vår filisofi. Vårt sätt att vara. Yttrandefrihet finns i Kina, men den dämpas av deras kultur som från början var och fortfarande är sån att man respekterar äldre. Det finns en ordning och det finns regler man måste följa för att få igenom saker där, precis som här. Är vårat sätt bättre? Tycker mer att vi i väst börjar stagnera som regenter både i konst, litteratur, musik och arbetsmässigt. Jättemånga är slöa och går till jobbet varje dag med tanken att göra så lite jobb för så mycket pengar som möjligt. Många tar 5min extra kafferast när helst det går. Den energin som finns därborta är så mycket finare än det vi har här just nu. Vi har ingen tro på framtiden, klimatkriser och annat som oroar. Där finns framtidstro, tanken på att morgondagen kanske blir bättre. Jag skulle byta vårat mot deras any day of the week. Om det innebär att det blir vissa inskränkningar i vad jag kan säga eller när jag kan säga det, eller hur, so what?! Det är ett annat sätt att tänka helt enkelt.

    Du skrev inte att Kina ska bryta ihop, jag tolkade det så, när du skrev att förhoppningen är att Kinas alla folkslag i längden blir svåra att kontrollera för regeringen.

    Denna regering, detta kommunistparti som försökt ganska lyckat att anamma rollen som folkets ”fader”. Och som bekant så är det tradition i Kina, Japan, Vietnam, Korea, ja de flesta asiatiska länder, att respektera sina föräldrar. Dom styr landet som en sträng farsa helt enkelt. Det finns säkert sätt att uttrycka sig på om än inte som vi tycker är ”fritt”.

  5. nestorcaaf

    Du misstolkar mig än en gång. När jag menar att jag hoppas att folket i Kina kommer bli svåra att kontrollera menar jag inte att de ska störta regimen. Jag menar helt enkelt det jag skriver i det första inlägget, att folk får rätt att säga vad de vill utan att bli straffade.

    Jag har aldrig hävdat att vårt samhälle är överlägset på alla sätt.

    Angående att respektera äldre tycker jag att man ska respektera alla, oavsett om de är gamla eller unga. Och jag har framtidsutsikter, jag tror på framtiden. Jag vägrar acceptera tanken på att alla i västvärlden inte tror att morgondagen kan bli bättre. Jag tycker dessutom inte att det är så konstigt att vi inte är lika hungriga som många i asien, vi är ju där de vill vara i många fall. Det är klart att folk här blivit bekväma när man vant sig vid att åka utomlands tre gånger om året och ens största materiella bekymmer är hurvida man ska välja 40 eller 46 tum när man köper ny TV.

    Att jag inte skulle respektera min far bara för att jag ibland tycker att han är en idiot anser jag vara rent nonsens.

  6. J

    Shit asså, den spanjoren med sitt Nordkorea-forum är ju inte klok…

  7. Neo

    Folk har rätt att säga vad dom vill i Kina, förutsatt att dom inte upprepar det för ofta och driver det så hårt att det räknas som en fara för regimen och Kina som land. Du kan bli arg på en lapplisa som skriver en böteslapp där också utan att behöva sitta arresterad för det. Du kan skriva om demokrati så länge som du håller dig inom de snäva gränser regimen satt upp. Det som absolut väcker deras vrede är om en medborgare vänder sig till utlandet och visar upp saker som gör att regeringen och landet Kina tappar ansikte. Allt handlar om det gamla sättet att se på saker. Inte så mycket om kommunismens eller ”regimens” sätt att se på det. Som jag förklarade, dom styr fortfarande i enlighet med ”jag är din far o du ska respektera mig”. Aga är tillåtet i Kina och har folkligt stöd . Avrättningar har också folkligt stöd. Vi tycker inte om det, men det får vi leva med. Vi är minoritet och ska i enlighet med våra egna demokratiska värderingar då följa majoriteten. Vill vi ändra på något ska vi först se till oss själva och sedan till andra. Fixa så att vi har bra vägar i Sverige som kräver så lite underhåll som möjligt kommande 200 åren vore något att börja med. Att ordna ett välsmort och fungerade pensionssystem som inte tappar värde när världsekonomin är i gungning vore också fint. Att vi städar vårt lands skulder och kanske lånar ut till andra länder såpass att dom blir beroende av oss. Att vi uppfinner nya energisnåla hus? Uppfinner sätt på vilka man kan bygga hus där hela huset drar i energi vad en enda glödlampa drar nuförtiden. I min mening har man redan gett upp loppet hemma när man ens börjar nosa på det som finns utanför landets gränser och börjar få ideer om hur allt ska ändras där. Tänk, vi har hemlösa här också. Vi har ensamstående mammor med barn som lever under existensminimum. Vi har äldre som lever under existensminimum. Företag vågar inte anställa. Hela landet går runt på halvtidstjänster numera. Allt är en enda stor charad för att få allt att verka som att vi inte har problem. Men visst, ha dina åsikter om andra länder, its ok.

Kommentera

