Låt den rätte flytta utomlands

Jag hade gärna varit glad för Tomas Alfredssons guldbaggar, då jag tyckte  ”låt den rätte komma in” var en ganska bra svensk film (jag såg den på bio, jag gör sånt ibland). Det vill säga om jag inte läst hans puckade gråtinlägg i IPRED-debatten. Nu ser jag gärna att han flyttar utomlands precis som han hotade i debattartikeln.

Filmindustrin säger att de välkomnar ny teknik men jag tycker det är rent skitsnack. Om jag vill se en film idag så har jag två alternativ, antingen laddar jag ner den olagligt, ofta i HD-kvalité, eller så går jag på bio alternativt väntar med att se filmen tills dvd/blu-rayn släpps. Ingenstans finns det ett lagligt alternativ att ladda ner filmen när den har premiär. Och det är det som är problemet. Trots att jag har min egen hembioanläggning och helst ser film hemma med fötterna på soffbordet vill filmindustrin tvinga mig till bio-salongerna.

Ge mig ett lagligt alternativ, och jag kommer att betala. Jag betalar redan över 1000 kr i månaden för bredband, canal+ abonemang och gud vet vad. Så några hundralappar till för en laglig tjänst utan meck och film i HD-kvalité och jag är game.

För musik använder jag nästan uteslutande spotify. Vem ger mig filmvarianten?

1 kommentar

Filed under Film, Politik

One response to “Låt den rätte flytta utomlands

  1. Calleh

    Precis.
    Lösningen är ju bara så jävla simpel.
    Erbjud Streams/Nedladdning av filmer mot någon typ av abbonemangskostnad. Det behöver ju inte vara särskilt dyrt heller. Man sätter upp så att man kanske betalar för att tanka ned 10-15 filmer per år. Så kan man ju hålla ner kvaliteten lite och köra i den typiska dvdrip kvaliteten i xvid. I ditt fall kanske man får betala lite mer om man vill ha det i HD-kvalitet. Kanske kan dom smacka till med nått kefft format som är jobbigt att konvertera plus att man får med en unik version av en mediaspelare som kräver auth via internet anslutning som validerar en KEY eller liknande.
    Själv tycker jag bio kan dra åt helvete. Betala 100:- för att sitta med 50 andra människor som inte kan hålla käft i en geggig stol är inte rimligt. Vänta på dvdn för att gambla med 220:-/film istället? Inte det minsta intressant för de som nu vant sig med att ha underhållning tillgänglig när som helst.

Kommentera

