Är skivförsäljningen relevant?

Varje gång jag läser igenom förhören från pirate bay rättegången förvånas jag över att man från åklagarsidan hela tiden försöker visa att pirate bay har minskat skivförsäljningen. Alltså just att antalet sålda CD-skivor minskat. Men hur relevant är det egentligen? Försäljningen av kassetband lär också vara på ett all time low, men vem bryr sig om det?

Enligt den här artikeln i DN för ett par dagar sedan har skivbolagen redan hittat nya sätt att tjäna pengar på, och man kan dessutom dra in mer pengar än någonsin på just andra saker än skivförsäljning och tar Chris Browns konsert i Sverige nyligen som exempel, den lockade 8000 besökare trots att man inte ens sålt 8000 exemplar av hans skiva i Sverige. Tidigare hade man behövt sälja 80 000 skivor för att locka lika många till arenan. Men på något konstigt sätt hade folk lyckats hitta Chris Browns musik utan köpa hans skiva…

Här är en bra artikel om skivbolagens bisarra skadeståndskrav.

Det som verkar så uppenbart för oss andra är inte riktigt lika uppenbart för åklagarsidan i pirate bay rättegången. Det går att tjäna pengar trots illegal fildelning.

Själv köpte jag aldrig skivor. Faktum är att jag helt ärligt tror att jag kan ha köpt mindre än 20 skivor totalt under mina 30 år i livet. Jag hatade att gå till skivbutiken och stå och slåss fem minuter i kö för att lyssna på en låt av en skiva. Den musik jag lyssnade på spelade jag in från radio. Och det speglar än idag hur jag lyssnar på musik. Det är ytterst sällan jag lyssnar på ett helt album. Jag lyssnar nästan alltid på en eller ett par låtar från en album och resten bryr jag mig inte så mycket om. Och visst har jag laddat ner musik på nätet, men hade jag köpt den om jag inte fått den gratis? Aldrig. Varken nu eller för 15 år sedan. Däremot hade jag lyssnat på radio, gått på konserten, köpt fula band t-shirts och liknande. Men jag hade inte köpt skivan. Jag tror inte jag är ensam om detta beteende och det är därför jag är så övertygad om att det finns massa pengar att tjäna på andra sätt.

Striden om fildelningen går nu in i nya faser med spekulationer om Acta, en ny lag som ytterligare ska beivra illegala fildelare. Det ryktas om att tullen ska få rätt att gå igenom din dator eller Mp3 i jakt på illegalt nerladdade filer. Det låter ju iofs ganska osannolikt med tanke på vilka resurser som skulle krävas, men ingenting skulle förvåna mig längre efter Ipred.

7 kommentarer

Filed under Musik, Politik, Svammel

7 responses to “Är skivförsäljningen relevant?

  1. Wunder

    Det är helt klart att skivförsäljningen är helt irrelevant – det är tom dubbelt irrelevant. (1) Vem vill ha en skiva i julklapp i dag? (2) Det är skivbolagen som kränger skivor. Om de misslyckas med det så är det väl deras problem.

  2. här behövs motstånd, nåt i stil m glopal imtifada kanske (felskrivningen är avsiktlig för att undvika mer övervakning!)

  3. Stefan Persson

    En annan aspekt som jag inte tycker har belysts är..
    Kan det vara så att den eventuellt minskade försäljningen av skivor och film beror på att kvalitén har sjunkit? Hmm? Kan det vara möjligt att folk inte orkar lida igenom ännu en Austin Powers film som är föga roligare än att bli slagen i ansiktet med en stekpanna? Kan det vara möjligt att folk efter att ha hört den nya singeln från James Blunt inser att det är den enda bra låten på hela CD:n? Kan det vara så att folk börjar tröttna på att bli våldtagna i rektum och dessutom behöva betala för det?

    Och så undrar de varför, rätt eller fel, folk laddar ner.. Det får ju finnas gränser för hur jäkla självgod man får vara.

  4. Rune

    (Komihåglista: Lägg till imtifada i scanner-roboten på måndag)

    Om Nisse stjäl jönssonligan 8 ggr, för han tar bort den var gång han tittat på den,–Är det liktydigt med att jag skulle köptt den i affär och slängt dvdn efter var gång? Den går ju inte att shoplifta, för den säljs ju inte över disc, bara på Internet, och då ska man lämna ut sitt VISA nummer,– Jo,tjeena.
    -Vadå,ja idioyt!

  5. Gunnar

    Ja, skivförsäljningens ökning eller minskning är irrelevant. Det viktiga är att det har begåtts brott mot upphovsrätten. Därför borde The Pirate Bay stängas, de ansvariga straffas och skadeståndet bör vara stort. Förhoppningsvis kan det ge mer utrymme för laglig nedladdning.

  6. nestorcaaf

    Eller så laddar man bara ner från någon annan torrentsida…

  7. Wunder

    Gunnar – om skadan är irrelevant så kan det inte bli fråga om något skadestånd.

Kommentera

