Vems blod smakar bäst?

Jag kan inte låta bli att kommentera piratbayrättegången en gång till idag.

Mina klienter är inga blodtörstiga bestar” avslutade filmbolagens advokat idag dagens slutplädering. De är inga blodtörstiga bestar, men de vill ha 93 miljoner och slänga dig i fängelse.

Frågan är ju varför inte filmindustrin stämmer de som faktiskt bevisligen tjänar pengar på illegal fildelning. Kan någon svara mig på vem som behöver en 1TB stor hårddisk och vad man fyller den med? Jag säger inte att det inte finns folk som kan fylla den med lagligt matrial, men jag tvivlar på att merparten av de som köper så stora hårddiskar inte samlar lite illegalt nerladdade HD-upplösta filmer på dem.

Dessutom vore det ju trevligt att stämma någon som faktiskt har pengarna. Men det kanske blir lite jobbigt att stämma sig själv eller andra företag som har ett vinstintresse lika stort som en själv?

1 kommentar

Filed under fildelning, Politik

One response to “Vems blod smakar bäst?

  1. Micke

    Själv lagrar jag mina foton (som jag i högsta grad har copyright på) på min 1TB-disk, tillsammans med diverse lagligt köpta spel, två operativsystem-installationer, open source-mjukvara, mina egna programmerings-projekt et c. Visst, den är inte full än, men det går rätt snabbt.

    Jag har ingen aning om vilka du syftar på med ”merparten av de som köper så stora diskar”, men jag skulle vara förvånad om inte de flesta större diskar säljs till företag och forskningslab och superdator-kluster. Så jag åberopar ”bullshit” på det påståendet. 🙂

    Vänliga hälsningar,
    Micke

Kommentera

