Hahaha

Vilket roligt skämt. Tydligen tillhör filminstitutets ångestframkallande byggnad framkanten av svensk arkitektur. Likaså kulturhuset, riksbankshuset och vad det nu än är för monster som ligger uppe på henriksdalsberget. De är nämligen nominerade till ett nytt pris som ska delas ut till hus som inte vann det uppenbart prestigefyllda Kasper Sahlinpriset.

Antingen är det här ett skämt. Eller så är det beviset på den elitism som råder i arkitektvärlden. Destå mer ångest och obehagskänslor ett byggnad framkallar hos ”vanliga” människor som lever bland husen, desstå bättre arkitektur tycks man resonera.

3 kommentarer

Filed under Arkitektur

3 responses to “Hahaha

  1. Stourley Kracklite

    Det finns en annan förklaring också. Det kan vara så att andra människor ser världen på ett annat sätt än vad du gör, Nestor… :-]
    Eller så kan man säga: Håll käften, du vet inte vad du snackar om! (För att tala ditt eget språk.)

  2. nestorcaaf

    Exakt. Lite min poäng. Jag och folk som lever bland byggnaderna fattar inte vad vi pratar om. Tyvärr är det vi som bor där.

  3. Tamburmajoren

    Håller med dig om de första byggnaderna, kan hålla med dig om att jag hade nog inte nominerat ”Berget”. Men Henriksdalsberget(dasslocket) är unikt. Stans bästa utsikt, 10 min från Slussen, promenad avstånd till tex Hammarby Sjöstad, Sickla och Nytorget. En gigantisk och bilfri innergård med en nylagd 7-manna konstgräsplan.

    Jag vet att jag svävade ut, vi pratade om arkitekturen, Men kan rekommendera det som ett överlägset bostadsområde. Bäst i stan enligt mig.

Kommentera

