Musikens framtid

DN har idag en artikel om att strömmat material är framtiden, och visst känns det svårt att inte hålla med. Spotify andvänds dagligen hemma hos mig och trots att all musik inte finns där och man måste stå ut med reklam då och då gillar jag fortfarande spotify lika mycket som första gången jag testade den.I framtiden kommer bredbandsuppkopplingarna att bli stabilare och batterikraften större vilket kommer att öka konkurenskraften hos strömmat material.

Men det jag framförallt tror på är tjänster man kan prenumerera på. Spotify är en sådan tjänst och telia har en liknande tjänst där du för 99kr i månaden kan ladda ner hur mycket musik du vill, när prenumerationen går ut blir musiken ospelbar. Som jag tidigare konstaterat i bloggen betalar jag lätt över 1000 kronor i mediakonsumtion varje månad (TV, internet) så det är inte så att jag och många med mig inte vill betala. Vi vill bara inte betala onödigt mycket för dåliga tjänster från 1900-talet. Det är för mig obegripligt att folk köper CD-skivor av någon annan anledning än att det ser trevligt ut hemma i hyllan. CD-skivor tar stor plats och har liten kapacitet och är helt enkelt bökiga att använda.

En kort kommentar om övervakning och Ipred också. Enligt Per Strömbäck är det nätpiraternas fel att vi har ett växande övervakningssamhälle och det är väl till viss del sant. I sådant fall är det lika mycket piraternas ”fel” att vi får tjänster som Spotify och Telia music player också. Kanske borde lagstiftarna titta på vilka nya marknadsplatser som faktiskt skapas för ALLA genom att vissa fildelar.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

