Svammel om gud, religionsfrihet och ondska

Jag satt och tittade på en debatt om guds existens nyss. Det var en gammal debatt som hölls 2004. Debatten har namnet ”does god not exist 2” och där ställs Hassanain Rajabali och Michael Corey mot Dan Barker and Richard Carrier varav de två senare är ateister. Jag tycker att debatter som denna kan vara underhållande även om jag tvivlar på att någon som tittar på dem någonsin ändrar uppfattning.  När Richard Carrier håller sitt anförande börjar dock det snurra i mitt huvud. Han pratar om svarta hål och teorier om ett multiversum med en oändligt antal universum… Som att vårt universum inte var stort nog som det var redan.

Personligen står jag för det mesta med kroppen på ateisternas sida i dessa debatter, dock med en fot på andra sidan. Jag vägrar nämligen att kalla mig ateist. Om Carrier har rätt och det finns ett oändligt antal universum, hur kan vi då ha någon aning om vad som ligger bakom dessa universum. Det gäller förstås åt båda hållen och därför gör jag vad jag anser vara det ända rätta och kallar mig agnostiker. Vi kan helt enkelt omöjligt veta. Jag utesluter inte ”gud”, men jag har faktiskt ett problem med religion många gånger.

För ett tag sedan tittade jag på debatt med Janne J. Debatten handlade om Carl Hamilton och Hallal-TV. I programmet talades det om muslimers rätt att utöva sin religon. Man pratade om religionsfrihet och yttrandefrihet. Jag tror starkt på båda två av dessa friheter. Jag tycker inte att man ska straffas för vilken religon man har och jag anser att man ska ha rätt att utöva sin religion i Sverige oavsett om det sker i en kyrka eller moske. Så visst verkar det som att vi är överens de troende och jag. Och det är vi ju, om vi begränsar det till jordelivet förstås. För efter döden anser många religösa människor att det är nog med friheterna. Många religösa tror nämligen på himmel och helvete och vi vet ju vad som händer med folk som inte tror i helvetet. De ska straffas, kanske i all evighet. Alltså, nu pratar vi inte om ett år i fängelse eller några piskrapp för att man hittat en fel religös bok hemma hos dig. Nu pratar vi eld, gnislande tänder och ångest i all evighet för evigt i evigheten. Hur är det första budordet går igen? ”Du ska inga andra gudar hava jämte mig”. Är det religionsfrihet? Och den här guden tillber folk? Det känns lite som att gilla Hitler för att han ändå skapade jobb och så för dig och dina medtyskar. Att han gasade lite judar, zigenare och homosexuella på vägen är liksom smällar man får ta, i grunden var han god och ville väl. Man behövde bara vara arisk och heila lite som var ju allt lugnt.

Om gud är god, varför finns ondska. För mig är det inte svårare. Om gud skapade himmel och jord så var det han som satte kunskapens träd nära Adam och Eva och fixade en talande orm som lurade dem. Han skapade ondska, och något såndant kan jag inte tillbe. Det är som att dyrka den far som misshandlar och våldtar dig enbart på grund av att han är skälet till att du lever. Glöm det. Jag kan faktiskt inte respektera folk som tror på helvetet i den mening jag nämner ovan och i nästa andetag pratar om religionsfrihet. Det är hyckleri på hög nivå.

Lämna en kommentar

Filed under Religion

Kommentera

