En varm känsla i hjärtat

Det får jag när jag läser sånt här. Jag vill att stockholm ska växa utåt och få nya områden som vävs in i innerstan. Jag är uppväxt i vasastan, vid norra real. Det hus jag växte upp i är byggt på ett träsk där man tömmde latriner för 100 år sedan. Bortom odengatan kallas fortfarande området för sibirien då det kändes som en förvisning att flytta dit. I romanen ”arbetare” från 1912 beskriver Martin Koch min gata, roslagsgatan, så här:

”En och annan husägare har kanske velat visa, att han förstår sig på konst och arkitektur och har därför försett sina kaserner med några trasgranna ornament, fantastiska människobilder, stela otäcka blommor eller djur, allt löst målat utanpå rappningen. Men det flesta husen dölja ingenting av sitt armod, det visa öppet fram all sin smuts, allt sitt skrikande elende; två ändlösa rader av fattigdom och hjälplöshet. En väldig rännsten liknar det hela, en kloakledning med förpestad luft, helvetet kan inte tänkas vara värre.” (Tack till ”perspektiv på stockholm” för citatet)

Staden är föränderlig, och det är väl bra, för inte tyckte jag själv att jag växte upp i en kloak. Nu vill jag se nya områden växa upp och integreras i innerstan. Och fastighetsborgarrådet Kristina Alvendal verkar hålla med mig vilket som sagt ger mig en varm känsla i hjärtat.

5 kommentarer

Filed under Stadsbyggnad, Stockholm

5 responses to “En varm känsla i hjärtat

  1. nNick

    Ursäkta alla men jag ser bara en väg genom den här ‘promenad’ stadsdelen och den vägen ska man köra med bil.
    Har bilismen gått så långt i Stockholm att då det finns bara två körfällt så kallas bil gatan för en promenad väg?

    http://www.dn.se/polopoly_fs/1.827686!promenadstad.swf

    Inget bättre ser det ut i den här bilden. Höghus våldtar de som ska promenera längs stranden, det finns knappast plats för en promenadled. Verkar inte direkt en plats dit man söker för att ta en promenad på en vacker sommardag.

    Varför ska man bygga så trångt? för att slippa bilarna?
    Om det ges mer plats och utrymme för människorna (de som ska promenera) så anfaller bilarna och tar över?
    Är det därför man bygger trångt?

  2. nNick:
    Själv gillar jag höga hus. Jag gillar att känna staden omkring mig, att omfamnas av den. Och täthet, samma sak där. En tät stad är en livfull stad. En gles stad är en ödslig och tom stad.

  3. Theodor Adolfsson

    Länkarna funkar inget vidare så jag vet inte riktigt vilka hus du syftar på. Jag kan hålla med om att mindre plats för bilarna hade varit bra, men jag ser det här förslaget som i huvudsak vettigt, särskilt jämfört med tidigare projekt.

    Vad är det du menar är trångt? Gamla Stan är säkert betydligt trängre men det är ju just i sådana stadsmiljöer som folk vill vara. Naturligtvis kan det bli för trångt, men jag ser inte att man är i närheten av det här. Däremot har man i regel byggt för glest sedan 30-talet i Stockholm. Gleshet dödar staden och dess liv. Jag tycker att husen ser för låga ut generellt på förslaget och är rädd att det inte ska bli tillräckligt tätt för stadskänsla.

  4. Magnus

    Man skulle naturligtvis kunna bygga högre, men planen ger inget triktigt bra svar på vad man ska göra med genomfartstrafiken. Det kommer ju att bli fler bilar, lastbilar och bussar, inte färre, när området förtätas samtidigt som Södertäljevägen fortfarande är infart till Stockholm, snacket om att ”det kommer att avlastas och sedan ska vi dra ner farten med trafikljus etc” är inte helt trovärdigt. Hon vädjar till nån vision av den bilfriua innerstaden, men det kommer inte att bli verklighet på mycket länge oavsett biltullar. Resultatet blir i alla fall att biltrafiken i området ökar rejält (och antagligen att det byggs nya shoppingcenter och arenor i Hägersten/Liljeholmen ->mer biltrafik)

  5. Niklas

    Trafikmängden bör minskas genom att smalna av vägen och höjda tullar. Och vad ska vi med dessa lokalgator till? Ringvägen är ingen bra förebild, eftersom den saknar stadsliv.

    Man borde istället talat om Sveavägen som förbild.

Kommentera

