Om hatet mot muslimer

Anderas Malm har skrivit en krönika om den växande islamafobin som sprids i Europa. Han kallar krönikan för ”Hata muslimer nya folksporten”. Egentligen ges inte så många exempel på hur islamafobin sprider sig. Krönikans första del handlar om Islamafobin i det forna Jugoslavien, där den fick fruktansvärda proportioner. Krönikans mittdel pratar om fremskrittspartiet i Norge som använde skräckpropaganda om rosengård för att locka till sig väljare igen och fortsätter sedan med att konstatera att:

Så här ser det ut i hela Europa. Högerpartier – ofta direkt fascistiska tar sig in i församlingar, vinner val, utövar politisk makt med ett programmatsiskt hat mot muslimer.

Och det stämmer väl till viss del. Jag tycker att det är tråkigt att populistiska partier kan vinna politiska poänger genom att hänga ut muslimer och Islam. Men jag gör det nog inte av samma anledning som Andreas Malm.

Faktum är att jag också är islamafob. Jag gillar inte Islam. Jag har däremot ingenting emot de flesta muslimer. Jag har ingenting emot moskeer på söder eller att det erbjuds Hallalmat i affärerna. Alla har rätt till sin religion oavsett vad jag tycker om den. Vad jag har någonting emot är att Andreas Malm kallar folks rätt att uttrycka sig om deras känslor för Islam för fascistisk. Han avslutar sin krönika så här.

Hatet mot muslimer, däremot, kan nästa år få en stolt företrädare i Svensk riksdag. Islamofobin blir ständigt mer rumsren, normal, ljudlöst accepterad över hela Europa – och om tendenserna vinner ytterligare kraft – även i Sverige. Inte på drygt 60 år har fascismen haft en så ljus framtid i Europa.

Andreas Malm insinuerar med andra ord att Sverigedemokraterna, som är det riksdagsparti han pratar om, företräder fascism. Jag antar att det har någonting att göra med SDs ”bevara den svenska kulturen” nonsens och deras vurmande för ”kristna värderingar”. Jag har dock lite svårt att se de fascistiska i SDs partiprogram som jag uppfattar vill arbeta inom demokratin därav demokraterna i Sverigedemokraterna. Jag tycker dessutom inte att Islam mer en måltavla än några andra religioner, det känns nog bara så för att vi har relativt få mormoner eller hinduer som ibland försöker ändra vårt samhälle.

Faktum är att jag tror att just den där typen av argumentation är det som tyvärr gör att vi kommer få SD i riksdagen efter nästa val. Istället för att lyssna på de rädslor, befogade eller obefogade, som folk har om Islam och vifta bort all kritik mot densamma som fascism eller rasism banar man väg för ett populistiskt parti som SD att ta hem enkla röster.

Jag kritiserar ofta religion. Jag tänker göra det med Islam lika mycket som jag kommer göra det med Kristendom, Scientologi eller vad jag nu tycker bör kritiseras. Tycker jag att man ska få publicara karikatyrer av muhammed. Ja, det tycker jag. Lika mycket som jag tycker att man ska kunna håna norska (eller svenska) flaggan, eller den spanska kungafamiljen. Men det betyder inte att jag på något sätt ogillar muslimer. Jag tycker inte om deras religon och på samma sätt som jag starkt ogillar företeelsen AIK, men på inget sätt ogillar min far som är AIKare eller hans rätt att utrycka sin kärlek till sin klubb så länge han inte slår mig på käften för att jag är Djurgårdare.

Om man istället för att rubricera alla attacker mot Islam som hat mot muslimer (jag inser att det förekommer attacker mot muslimer också) kanske man kunde försöka vinna debatten med sakliga argument. Man vinner nämligen inte en diskussion genom att kalla ens motpart för idiot och himmla med ögonen. Man vinner genom att framföra överlägsna argument, något jag är säker på att Andreas Malm har om han bara ville använda dem istället för att skriva en artikel som heter ”hata muslimer nya folksporten” där inte ett enda argument framförs till varför Islam inte hotar att ta över Europa.

3 kommentarer

Filed under Religion

3 responses to “Om hatet mot muslimer

  1. kamraten

    ”Jag har dock lite svårt att se de fascistiska i SDs partiprogram” http://kamraten.wordpress.com/2009/03/23/sverige-och-den-rumsrena-fascismen/

  2. Jonas

    Utmärkt bra och balanserat skrivet. Tack.

  3. The unique style of the Qur’an, which was revealed 14 centuries ago, and the superior wisdom it represents are definite proof that it is the word of Allah. Additionally, the Qur’an has many miraculous aspects which prove that it is sent by Allah. One of them is that some scientific facts, which we have only been able to discover by the technology of the 20th century, were stated in the Qur’an 1400 years ago. These facts which could not have been known at the time of the Qur’an’s revelation once again show to the man of today that the Qur’an is the word of Allah. For more info about Islam check out: http://www.whyislam.org/ For *MPEG*, *DivX*, or *rm* versions of this video, please visit: http://www.harunyahya.com/m_video_detail.php?api_id=1267 Islam, Koran, Muhammed, Mohammad (pbuh), Mohammed, Islaam, Jihad, Shahadah, Judgement, Bible, Mountains, Astronomy, Darwin, Wind, Rain, Mountain, Earth Science, Geography, life, Quran, Quraan, Sheik, Islaam, Moslem, Ridge, Mountain, Quran, Quraan, ymsite.com

    http://video.google.com/videoplay?docid=282105001717383226&q=miracle+of+koran+haron+yahya&ei=JyOSSOOlGoPWigLAtMSeDw

Kommentera

