Hej då Bill Maher

Första dagen av Ipred sjönk internettrafiken med 30%. Föga oväntat. Många avaktar nog och ser hur lobbyorganisationerna kommer agera. Jag är en av dem. Piratpartiet tycker man ska öppna sina nätverk för alla, tydligen har man gjort så i danmark med följden att ingen med öppna nätverk har dömts i domstol eftersom det är omöjligt att veta vem som laddat ner materialet.

Själv sitter man fortfarande och rullar tummarna i väntan på lagliga alternativ. Jag brukar t ex titta på real time med Bill Maher. Vad jag vet sänds inte programmet på någon av de kanaler jag har eller har möjlighet att skaffa mig med comhem, vilket gör att den enda chans jag haft att se programmet varit via olaglig nerladdning. Högupplösta filmer lyser också med sin frånvaro på den lagliga marknaden såvida man inte vill vänta typ något år på att få köpa den på blu ray. Om den släpps vill säga, det är långt ifrån säkert.

DN, SVD

2 kommentarer

Filed under fildelning

2 responses to “Hej då Bill Maher

  1. Enok

    Det finns ingen anledning att avvakta mer än det finns anledning att avvakta att gå utanför huset för att kolla ifall blixten kanske slår ned i skallen på någon. Det finns miljoner fildelare i Sverige, upphovsrättskramarna kan inte statuera exempel av mer än några hundratal – risken är alltså helt obetydande.

  2. ”Real time with Bill Maher”, som jag för övrigt älskar, sänds på HBO i USA. Finns inte att skaffa i Sverige och kommer aldrig att finnas. Dvs, ingen kan stämma dig för att du tankar ner hans program – du KAN ju inte köpa det. Och anledningarna till att de inte säljs till svenska kanaler är att det är just ”real time” – nyhetsbaserad talk show, och att det är rent amerikanskt. Med ren logik, så borde det vara helt omöjligt att stämma dig för att du laddar ner något som inte går att köpa.

    Jag tror för övrigt att detta är problemet med IPRED-lagen, det finns ingen klar gräns över vad piratkopiering är, och vart den ekonomiska skadan ligger. USA borde ju inte bry sig om ifall vi kopierar bill maher’s show, de kan ju inte sälja den endå.

    Men, de kanske inser att det skulle gå att sälja live-streamen i sverige också? Och vips! Så har piratkopieringen gynnat industrin istället 🙂

Kommentera

